Čo sa v živote detí zmenilo za posledných 10–15 rokov?
Aký majú tieto zmeny dopad na vývin detí ?
Čo deti potrebujú ?
Ako by sme na to mali my dospelí reagovať – aby sme deťom pomohli?
Tieto otázky sme si kládli spoločne so skupinou detí a skupinou rodičov na konci školského roka 2013/2014, keď pustili do projektu „Spýtajme sa detí“. Chceli sme získať inšpiráciu a podnety – ako máme my, dospelí, spoločne sprevádzať naše deti ich detským svetom. Radi sa s vami podelíme o niektoré z našich zistení…
Čo hovoria deti? |
Čo hovoria rodičia? |
MENEJ ČASU TRÁVIME V RODINE? Rodičia trávia s deťmi menej času, ako by si želali. |
|
„Rodičom chýba voľnosť – netrávia toľko času s deťmi.“„Mali by sme byť viacej s rodičmi, nepovedať im – teraz som unavená, idem sa hrať na počítači – ale isť im radšej pomôcť.“ | „Dnes nás supluje škola, krúžky, babysiterky, starí rodičia a doba sa proste brutálne zrýchlila a my na tie deti proste nemáme čas… A je to o nás.“„Že každý žije svoj izolovaný svet v tej domácnosti.“ |
MENEJ ČASU VONKU? Deti trávia vonku menej času, majú menej voľného pohybu v prírode s kamarátmi, sú menej samostatné, prostredie vonku nie je bezpečné pre ich samostatnú hru… |
|
„Že nie tak veľa sedieť pri počítači, ale viacej byť vonku.“„Tým deťom, čo bývajú v mestách, chýba im les a príroda“ | „Stali sme sa takými taxíkovými rodičmi, rozvozíme deti na krúžky a len málokedy dovolíme svojim deťom len tak ísť pred bytovku a hrať sa sami.“ |
ZMENY VO VÝCHOVNOM PRÍSTUPE? Strácajú sa autority v živote detí? |
|
„Deťom chýba dobrá výchova.“„Napríklad keď idú rodičia v aute a urobia niečo zlé a zastaví ich policajt, oni povedia nadávku, tak to malé dieťa si bude myslieť, že toto nie je škaredé slovo.“ | „Dieťa, keď nechce, tak tú vec neurobí len preto, že ja mu to prikážem. Alebo to urobí, ale niekde inde mi to vráti- deti vždy vyhrajú, my rodičia nemáme šancu, ak sa pustíme do takéhoto boja s nimi.“„S dieťaťom máme mať vzťah, hranice a zodpovednosť.“ |
INFORMÁČNÉ TECHNOLÓGIE ZMENILI DETSTVO? |
|
„Keby nebola elektronika, išli by sme viac na vzduch, mohli by sme viac pomáhať, viac čítať, lebo teraz – sadneme si pred telku a tak rýchlo to ubehne.“„Deti by mali menej používať elektroniku. Lebo z elektroniky sú také unavené a také mrzuté.“ | “Deti sú zručnejšie v používaní nových technológií, neuveriteľne rýchlo sa vedia prispôsobiť akejkoľvek novej situácii“„Majú ťažkosti porozprávať sa nevirtuálne.“„Deti strácajú súkromie, kontrolujeme ich cez mobily, aplikácie, na internetovej žiackej knižke vidíme známky skôr – ako o nich vie dieťa…“ |
AKO VPLÝVAJÚ ZMENY ŽIVOTNÉHO ŠTÝLU NA ZDRAVIE DETÍ? Zhoršovanie pozornosti, fyzickej výdrže, nárast netrpezlivosti, deťom chýba zdravé jedlo? |
|
„Deťom chýba zdravšie jedlo.“„Že teraz sa už nevarí také dobré jedlo, čo pred tým. Napríklad bryndzové halušky sa už veľmi často nejedávaju.“ | „Telesná zdatnosť je oveľa nižšia, deti sú technicky zručné, ale telesne sa nepohybujú.“„Neviem, či to majú z tých hier počítačových, alebo sú nevybehaní vonku – ale vedia reagovať tak „tvrdšie- taká netrpezlivosť obrovská“ |
RODIČIA MAJÚ POTREBU VZDELÁVAŤ SA? |
|
„Na šoférovanie auta dostaneme vodičák, na zbraň zbrojný pas – ale keď chceme mať dieťa, nie sme ničím zaviazaní, nijakým školením a zrazu nám dajú tú najkrajšiu vec na svete… a my vlastne nevieme“ |
Tento projekt bol realizovaný vďaka podpore z projektu Komunity priateľské deťom, ktorý organizuje Nadácia pre deti Slovenska. Tento projekt je podporený prostredníctvom Programu švajčiarsko-slovenskej spolupráce.